DIY: table makeovers

13-10-2013 13:03

Aan dat lelijke tafeltje irriteer je je elke keer weer. "Waarom mag het niet gewoon weg van mijn ouders, niemand kan dit mooi vinden?" Ik herken het gevoel, maar in deze DIY ga ik laten zien hoe je op twee manieren je tafeltje toch helemaal in de style van je kamer kan maken! 

 

1: Verven

Nodig:

  • terpetine
  • doekje
  • bak water
  • grondverf
  • verf

deze is de makkelijkste eigenlijk. Ik ga wel voor degene die nog nooit hebben geverfd kort uitleggen hoe je moet verven. Je begint met het vet vrij maken van je tafel. Dit doe je met terpetine. Zorg dat je dit niet teveel in ademd, want het is erg slecht voor je gezondheid. Voor dat je dit gaat gebruiken moet je de terpetine mengen met water. Ga dan over alle plekken van het tafeltje en zorg dat je niks vergeet. 

 

Als je dit hebt gedaan moet je beginnen met de eerste laag van de grondverf. Dit zorgd ervoor dat de verf goed hecht en zorg dat je niet te dik verft. Als je dit wel doet kan het lang duren voordat de verf droog is. Wacht daarna totdat het helemaal droog is. Ik raad je aan om iets langer te wachten dan dat erop de verpakking staat. Daarna kan je gaan verven en laat het drogen en het is af!

 

Een extra tip is om als je handvaten hebt deze te vervangen. Bij de xenos, praxis of ikea (maar een paar voorbeelden) hebben ze hele leuke! Je kan natuurlijk ook bepaalde elementen een andere kleur geven, dit staat echt heel leuk.

 

 

 

2: Zelf stoferen

Nodig:

  • tafel
  • verf
  • schaar
  • lijm
  • dikke stof of tafelkleed
  • pinnen om de stof vast te zetten
  • hout in de goede vorm

Ik vind dit moeilijk uit te leggen omdat het een moeilijk proces is, maar ik ga me best doen! Je begint met het kiezen van een stof. Knip deze ruim uit voor wat je nodig hebt.  Ik heb zelf omdat mijn tafel wat rond was hulpstukken hout geplakt zodat het mooi overloopt. Leg de stof op de tafel als de hulpstukken goed vast zitten. Nu moet je de stof invouwen zodat je de hoeken gaat zien. Lijm de vouwen vast en haal de stof van de tafel.

 

Nu kan je als je wil gaan verven, dit hoeft natuurlijk niet! Als alles goed droog is lijm je het stuk stof of doek erop. Nu snij je al het overige eraf, je kan als de zijkanten erg gaan pluizen wat doorzichtige nagellak erop smeren. Dit zorgd ervoor dat de onderkant waar je hebt geknipt mooi blijft. Nu zet je de pinnen aan de onderkant vast. Zorg voor een mooi effect voor evenlange ruimte tussen de twee pinnen.

 

Zet decoratie op je tafel, dit doet veel aan een saaie tafel.

 

 

Ik hoop dat jullie wat aan dit artikel hebben en als je het hebt geprobeerd, stuur dan een foto dat vind ik altijd leuk! Laat een reactie achter bij de comments en geef tips of iets wat je leuk vond! Ik heb de foto van newlywedmcgees.blogspot.com 

Reacties